Your browser does not support JavaScript! یک فروشگاه آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟ | های لاگ | نرم افزار فروشگاهی های‌سافت
یک فروشگاه آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک فروشگاه آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟

مسعود احمدزاده | ۹۸/۰۲/۲۳

این روزها با گسترش مشکلات رفت ‌و آمد شهری و حضور در فروشگاه‌های آفلاین، کسب و کارهای مبتنی بر فروش آنلاین رونق بسیاری گرفته‌اند. یک فروشگاه آنلاین با هدف تسهیل در خرید و صرفه‌جویی در وقت و هزینه راه‌اندازی می‌شود؛ پس بهتر است از هر نظر استانداردهایی را رعایت کند و در صورت امکان با خلاقیت،‌ گزینه‌های بهتری برای ارائه به مشتری داشته باشد.

در این مقاله “های‌لاگ” از مزایا و ویژگی‌های مهم فروشگاه‌های آنلاین می‌گوییم. با ما همراه باشید.

مزایای فروشگاه آنلاین

برخی از مزیت‌های مهم فروشگاه‌های آنلاین نسبت به فروشگاه‌های آفلاین عبارت‌اند از:

  • اولین مزیت راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین، صرفه‌جویی در وقت و انرژی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات است. فروش آنلاین باعث می‌شود رفت‌ و ‌آمد در سطح شهر یا حتی بین شهرها کاهش پیدا کنند. همچنین استفادۀ فروشگاه‌های آنلاین از وسایلی مانند موتورسیکلت برای حمل و نقل کالا به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند.
  • مصرف‌کنندگان بدون اینکه محل کار یا خانۀ خود را ترک کنند با چند کلیک می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را به راحتی تحویل بگیرند. افراد به جای اینکه ساعت‌ها در مراکز خرید و پرس و جو از قیمت محصولات و انتخاب آنها وقت خود را صرف کنند با ورق‌زدن عکس‌های متنوع، مقایسۀ قیمت و اطلاعات محصولات انتخاب دقیق‌تری انجام می‌دهند و انرژی بسیار کمتری صرف می‌کنند.
  • یکی دیگر از مزیت‌های خرید و فروش آنلاین این است که مشتریان امکان نظردهی و امتیازدهی به محصولات و خدمات ارائه‌شده را دارند. بازدیدکنندگان با مطالعۀ نظرات مشتری‌های پیشین نگاه واقعی‌تری به محصولات خواهند داشت و انتخاب بهتری خواهند کرد.
  • همچنین از مزیت‌های فروش آنلاین می‌توان به این نکته اشاره کرد که این نوع بازار، محدودیت زمان و مکان ندارد. هر زمان که بخواهید محصول را انتخاب می‌کنید و هر زمان که در نظر بگیرید محصول را دریافت خواهید کرد. ممکن است شما در شهری یا آدرسی محصولی را سفارش بدهید و خود شما یا شخص دیگری در شهر و آدرس دیگری آن را دریافت کنید. چنین امکانی برای ارسال هدیه یا زمانبندی در برنامه‌ریزی روزانه اهمیت ویژه‌ای دارد.

ویژگی‌های یک فروشگاه آنلاین

لوگوی مناسب و معرف برند

اولین برخورد مشتری در هر زمینه‌ای از کسب و کار با نشان برند آن است. نشان برند یک فروشگاه آنلاین باید گویای ویژگی‌های خاص آن فروشگاه باشد و مشتری را در برخورد اول جذب کند. لوگو باید نشان‌دهندۀ این سبک خرید و ویژگی‌های آن باشد. از نظر بصری باید خلاق، ساده و قابل فهم باشد تا در پلت‌فرم‌های مختلف مانند سایت، اپلیکیشن و تبلیغات به سرعت دیده و شناخته شود.

دسته‌بندی دقیق محصولات

هر سایت فروش آنلاین باید پیش از اینکه به فکر جذب مشتری باشد محصولات خود را طبقه‌بندی کرده باشد و بداند که دارد در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند. تمرکز بر یک دسته از محصولات، مانند لوازم آرایشی، لباس یا هر زمینۀ دیگری برنامه‌ریزی خاص خود را می‌طلبد.

دسته‌بندی کالا و تمرکز فروشگاه آنلاین بر محصولاتی که ارائه می‌دهد باعث می‌شود مشتری بالقوه در جست‌وجوهای اینترنتی بهتر به سمت سایت هدایت شود.

ارائۀ اطلاعات کامل محصول

ایجاد اطمینان در افراد برای خرید آنلاین یکی از مهم‌ترین مسائل در این حوزه است. بازدیدکنندۀ سایت به تجربۀ خرید حضوری عادت کرده است؛ به همین دلیل هر فروشگاه آنلاین باید در قبال بازدیدکننده، خود را مسئول بداند و اطلاعات دقیق و درستی از محصولات ارائه کند. این اطلاعات به افراد کمک می‌کند که با اطمینان بیشتری به دنبال خرید کالای مورد نظر خود باشند. همچنین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چنین فروشگاهی این است که تنوع محصول داشته باشد و با محتوای ارزشمند و واقعی کالاهای متفاوت را در یک دسته از کالاها مقایسه و نقد کند. بازدیدکننده با این مقایسه‌ها در انتخاب خود با توجه به بودجه و انتظاراتش، خرید رضایت‌بخش‌تری خواهد داشت.

پیشنهادهای جذاب، مانند تخفیف، هدیه و ارسال رایگان

یک پیشنهاد جذاب در اولین صفحۀ سایت، اپلیکیشن یا تبلیغات فراگیر یک فروشگاه آنلاین در جذب بازدیدکنندگان و ترغیب آنها به خرید نقش بسیار مهمی دارد. مثلاً تخفیف‌های ویژه، برگزاری جشنواره‌‌های تخفیف فصلی و مناسبتی، ارائۀ خدمات رایگان مانند ارسال رایگان یا پیشنهاد کادوپیچ کردن و … .

همچنین تأکید بیشتر فروشگاه بر برندها و مارک‌های شناخته‌شده‌ای که به صورت انحصاری در آن ارائه می‌شود افراد را جذب می‌کند.

به طور کلی هر چیزی که یک فروشگاه آنلاین را از فروشگاه‌های دیگر متمایز کند در پیشبرد اهداف آن مؤثر است.

طراحی درست ابزار دسترسی

  • ثبت نام و ورود به سایت

 یک از مهم‌ترین ویژگی‌های یک فروشگاه آنلاین، راحتی در کارکردن با ابزارهای ضروری آن است. مثلاً مراجعه‌کننده برای عضویت در سایت باید مسیری ساده و راحت داشته باشد که در همان مرحلۀ اولِ جذب شدن به سایت، از آن خارج نشود.

  • ابزارهای پرداخت

 سیستم پرداخت یک فروشگاه آنلاین باید گزینه‌های متفاوتی برای پرداخت داشته باشد. پرداخت آنلاین، پرداخت در محل و… گزینه‌های متفاوتی هستند که دست مشتری را برای پرداخت باز می‌گذارند. این سیستم‌ها باید همواره پیگیری و بهینه شوند که تجربۀ خوبی از خرید به افراد بدهند و احتمال بازگشت خریدار را بیشتر کنند.

  • سبد خرید

 سبد خرید مشتری باید شفاف و روشن باشد و اعداد و ارقام در آن باید کاملاً ساده و واضح بیان شده باشند تا مشتری دچار ابهام و سردرگمی نشود. اضافه شدن یا کم‌ شدن مبلغ به سبب تخفیف و مالیات و… از مواردی است که مشتری علاقه‌مند است به طور دقیق از آن اطلاع داشته باشد. این موضوع باعث اعتمادسازی بیشتر می‌شود.

  • امکانات نظردهی و امتیازدهی

 مشتری در هر خرید باید این امکان را داشته باشد که دیدگاه خود را ثبت کند. از این طریق هم به سایت و گردانندگان آن احساس بهتری خواهد داشت هم به دیگران کمک می‌کند که در انتخاب و خرید خود با دقت بیشتری عمل کنند. همچنین صفحه‌های اجتماعی فروشگاه که باید لینک آنها در سایت قرار داده شوند، راه‌های ارتباط با مشتری هستند. توجه به این رسانه‌ها به ارتقای سطح خدمات‌دهی و بالابردن تعهد فروشگاه به ارائۀ بهتر خدمات کمک می‌کنند.

  • پشتیبانی قوی

یکی از مهم‌ترین مسائل مشتریان در برخورد با فروشگاه‌های آنلاین نحوۀ برخورد گردانندگان سایت با آنهاست. طبیعی است که وقتی ساز و کار فروش چهره به چهره کنار گذاشته می‌شود و سیستم، بین مشتری و فروشنده قرار می‌گیرد باید یک عامل انسانی قوی برای پیگیری شکایت‌ها و مطالبه‌های مشتری وجود داشته باشد تا اعتماد به فروشگاه از بین نرود. این موضوع در مرحلۀ اول، باید در انتخاب محصول برای فروشگاه آنلاین مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین در ارائۀ خدمات پس از فروش به مشتری.

مشتری همیشه باید حس کند که اگر به هر دلیلی مشکلی برای خرید داشته باشد کسانی به او پاسخ‌گو خواهند بود و ضرر و زیان احتمالی او برطرف خواهد شد. بنابراین تأکید بر پشتیبانی و راه‌های ارتباطی متفاوت در یک فروشگاه آنلاین اهمیت ویژه‌ای دارد و شاید بتوان گفت بخش مهمی از اعتبار فروشگاه به آن بستگی دارد.

این موضوع در مرحلۀ اول در انتخاب محصول برای فروشگاه آنلاین باید مورد توجه قرار بگیرد، از طرف دیگر در خدمات پس از فروش محصول به مشتری.

در پایان باید در راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین به این نکتۀ مهم توجه کرد که حذف عامل انسانی و تماشا و لمس کالا از طرف مشتری باید به گونه‌ای از طرف یک سایت فروشگاه آنلاین جبران شود. مشتری باید این اطمینان را داشته باشد که اگر به بازار می‌رفت، پیاده‌روی می‌کرد و ساعت‌ها وقت می‌گذاشت خرید بهتری انجام نمی‌داد. رسیدن به این مرحله در یک فروشگاه آنلاین به رعایت اصول درست راه‌اندازی فروشگاه آنلاین نیاز دارد که به برخی از آنها اشاره شد.

به نظر شما یک فروشگاه آنلاین باید چه ویژگی‌های دیگری داشته باشد؟ برای شما تجربۀ خرید آنلاین جذاب‌تر است یا خرید حضوری؟

نویسنده: شیدا حسین‌زاده

5/5 ( 7 نظر )