Your browser does not support JavaScript! مزایای فروش آنلاین برای کسب و کارهای فروشگاهی | های لاگ | نرم افزار فروشگاهی های‌سافت
مزایای فروش آنلاین برای کسب و کارهای فروشگاهی

مزایای فروش آنلاین برای کسب و کارهای فروشگاهی

سید مهدی طباطبایی | ۹۸/۰۳/۰۷

یکی از دغدغه‌های هر روزه صاحبان کسب و کارها، افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد است. راه‌های مختلفی مانند تبلیغات و یا تاسیس شعبه‌های جدید برای رسیدن به این هدف پیش روی فروشگاه‌ها است که می‌توانند با سرمایه گذاری در هر یک از آنها، میزان فروش خود را افزایش دهند. اما در حال حاضر بهترین راه برای افزایش سهم بازار و درآمد، فروش آنلاین محصولات به مشتریان است.

با گسترش دسترسی مخاطبان به اینترنت و همچنین افزایش تمایل آنها به سمت خرید آنلاین، کسب و کارهای فروشگاهی می‌توانند با راه اندازی یک وبسایت و فروش آنلاین محصولات، تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.

اما با این وجود هنوز بخش زیادی از مدیران کسب و کارها نسبت به استفاده از فروش آنلاین و مزایای آن تردید دارند. در این مقاله از «های‌لاگ»، درباره مزایای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فروش آنلاین چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم درباره مزیت‌های فروشگاه آنلاین و فوایدی که فروش آنلاین برای کسب و کار شما در پی دارد صحبت کنیم، باید بدانیم فروش آنلاین دقیقا چیست.

امروزه هر گونه معامله تجاری که در بستر اینترنت انجام گیرد را فروش آنلاین می‌گویند. البته با گستردگی اینترنت در حال حاضر، فروش آنلاین را می‌توان به دسته‌های گوناگونی تقسیم کرد. در واقع این فروش آنلاین می‌تواند در وبسایت شما، بسترهای فروش اینترنتی (Marketplace) مثل وبسایت «هایپر یک» و یا رسانه‌های اجتماعی انجام گیرد.

اما استفاده از فروش آنلاین چه مزیت‌های در پی خواهد داشت؟

مهمترین مزایای فروش آنلاین

هر چند استفاده از فروشگاه آنلاین و فروش آنلاین فواید متعددی برای کسب و کارها دارد، اما در ادامه تعدادی از مهمتری مزایای آن را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

راه اندازی سریع

برخلاف فروشگاه‌های فیزیکی که زمان زیادی برای راه اندازی و تجهیز آنها نیاز است، شما می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را تنها در چند ساعت راه اندازی کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تاسیس و راه اندازی یک وبسایت (البته نمونه‌های ساده) کار بسیار آسانی است که با کمی دانش می‌توانید خودتان آن را انجام دهید.

حتی اگر بخواهید از بسترهای فروش اینترنتی استفاده کنید که این کار تنها با انجام چند کلیک امکان پذیر است. بسیاری از این بسترها قالب‌های آماده‌ای برای شما فراهم کرده‌اند و به راحتی با انجام ثبت نام، می‌توانید محصولات خود را در آنها به فروش برسانید.

هزینه پایین فروش آنلاین

حتما می‌دانید که هزینه‌های راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی مانند اجاره مغازه، طراحی و اجرای دکوراسیون، هزینه‌های آب و برق و … سر به فلک می‌کشد. اما راه اندازی یک فروشگاه آنلاین هزینه بسیار پایینی دارد و حتی در مقابل یک فروشگاه فیزیکی بی هزینه است.

در بسیاری از بسترهای فروش اینترنتی مانند «هایپر یک» می‌توانید به صورت رایگان محصولات خود را به فروش برسانید. همچنین برای ساخت یک حساب در رسانه‌های اجتماعی نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.

افزایش آگاهی از برند

امروزه بسیاری از مشتریان بالقوه پیش از خرید محصول مورد نیاز خود، در اینترنت جستجو می‌کنند. با داشتن یک فروشگاه آنلاین، احتمال اینکه مشتریان با شما و محصولاتتان مواجه شوند بسیار افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، در صورتی که اطلاعات ارزشمندی درباره محصولات به مخاطب ارائه کنید، اعتماد مخاطب به شما بیشتر می‌شود و احتمال اینکه برای خرید محصول به شما مراجعه کند افزایش می‌یابد.

دسترسی بیشتر

هنگامی که یک فروشگاه فیزیکی در یکی از مناطق شهر دارید، مشتریان شما بیشتر به همان منطقه و اطراف آن محدود می‌شود. اما وقتی به فروش آنلاین رو بیاورید، دیگر تفاوتی نمی‌کند که مخاطب شما کجا قرار دارد. با فروش آنلاین شما قادرید مشتریانی از سرتاسر کشور داشته باشید که محصول شما را خریداری می‌کنند و تنها کافیست محصول را برای آنها ارسال کنید.

البته فراموش نکنید که هر کدام از روش‌های فروش آنلاین (وبسایت، بستر فروش آنلاین و رسانه‌های اجتماعی) مخاطبان مختص به خود را دارند و برای اینکه مشتریان بالقوه بیشتری داشته باشید، بهتر است که در از چند روش مختلف فروش آنلاین استفاده کنید.

فعالیت 24 ساعته در فروش آنلاین

معمولا در بهترین حالت قادرید 10 الی 12 ساعت در فروشگاه فیزیکی خود حضور داشته باشید. علاوه بر این روزهای تعطیل نیز احتمالا فروشگاه تعطیل است و خود شما نیز به استراحت نیاز دارید. اما فروشگاه آنلاین به صورت 24 ساعته در تمامی روزهای هفته فعال است و مشتریان می‌توانند با مراجعه به آن، محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

ارائه اطلاعات بیشتر

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که فروشگاه آنلاین در پی دارد، ارائه اطلاعات بیشتر به مشتریان بالقوه است. از این طریق می‌توانید اطلاعات جامعی از درباره محصولات از جمله ویژگی‌ها، مزایا، نحوه استفاده و … به مشتری بدهید.

علاوه بر این، در صورتی که وبسایت اختصاصی کسب و کارتان را راه اندازی کرده باشید، می‌توانید با استفاده از وبلاگ و بازاریابی محتوایی اطلاعات ارزشمندی به مخاطبان ارائه کرده و آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید.

به عنوان مثال اگر یک فروشگاه فروش لباس‌های زنانه دارید، می‌توانید مقالات مفیدی درباره دنیای مد و پوشاک، نحوه ست کردن رنگ‌ها و … بنویسید.

تبلیغات بهتر

امروزه تبلیغات آنلاین به یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی کسب و کارهای مختلف تبدیل شده‌اند. اینگونه تبلیغات معمولا هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری نسبت به روش‌های سنتی تبلیغات (مانند چاپ تراکت، بیلبورد و … ) دارند. اما تبلیغات آنلاین بدون داشتن یک فروشگاه آنلاین عملا غیرممکن و بیهوده است.

ظرفیت بیشتر فروش آنلاین

فروشگاه فیزیکی شما هر چقدر هم که بزرگ باشد، اما باز ظرفیت آن محدود است و نمی‌توانید بیشتر از تعداد مشخصی محصول در قفسه‌های آن بچینید. اما ظرفیت فروشگاه آنلاین شما تقریبا بینهایت است! وبسایت دیجیکالا را در نظر بگیرید. برای قرار دادن تمام محصولات این سایت در فروشگاه فیزیکی، به چند صد مغازه نیاز است؟

علاوه بر این، تعداد مشتریانی نیز که در یک لحظه می‌توانند در فروشگاه فیزیکی شما حضور داشته باشند نیز محدود است. اما یک وبسایت قابلیت پذیرایی از هزاران مخاطب در آن واحد را داراست.

امروزه فروش آنلاین به یکی از استراتژی‌های پرطرفدار کسب و کارهای فروشگاهی برای افزایش تعداد مشتریان و درآمد تبدیل شده است. با گسترش نفوذ اینترنت در بین کاربران و تمایل آنها به خرید آنلاین محصولات، کسب و کارهای فروشگاهی می‌توانند با سرمایه گذاری در تاسیس فروشگاه آنلاین و فروش آنلاین محصولات، از رقبای خود پیشی بگیرند.

5/5 ( 1 نظر )