Your browser does not support JavaScript! فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی، انتخاب بهترین راه فروش | های لاگ
فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی، انتخاب بهترین راه فروش

فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی، انتخاب بهترین راه فروش

سید مهدی طباطبایی | ۹۸/۰۳/۱۵

امروزه راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین محصولات و خدمات به یک راهکار موثر برای افزایش فروش کسب و کارها تبدیل شده است. یکی از دلایل اصلی استقبال کسب و کارها از این روش فروش، تغییرات الگوهای رفتاری خریداران و افزایش تمایل آنها به خرید آنلاین است.

اما آیا این تغییرات به معنی پایان دوران فروشگاه‌های فیزیکی خرده فروشی و جایگزینی فروشگاه اینترنتی است؟ آیا کسب و کارهای فروشگاهی و خرده فروشی باید فروشگاه‌های فیزیکی خود را تعطیل کرده و تمام توان خود را در فروشگاه اینترنتی سرمایه گذاری کنند؟

در این مقاله از وبلاگ «های‌سافت» ضمن بررسی و مقایسه فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی با یکدیگر، پاسخ این سوال شما را بدست آورده‌ایم.

فروش، عامل پویایی جامعه و کسب و کارها

خرید و فروش از نشانه‌های پویایی جامعه است و انسان‌ها برای رفع نیازها و بقای خود به آن احتیاج دارند. اصولا مردم دلایل مختلفی برای خرید کردن دارند و به همین دلیل خرید می‌تواند یک فعالیت ضروری و یا تفریحی باشد. در واقع خرید و فروش یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های بشری است که ذات آن در طول زمان تغییر خاصی نکرده است، اما پیشرفت‌های تکنولوژیکی باعث تغییر نحوه خرید ما شده‌اند.

در حال حاضر بحث درباره آینده صنعت خرده فروشی و الگوهای خرید مشتریان، بیش از هر زمانی نامشخص و قابل بحث است. پیشرفت‌های تکنولوژیکی در دهه اخیر نحوه زندگی انسان‌ها را تغییر داده‌اند و خرید نیز از این تغییرات مستثنی نبوده است.

مهمترین تغییراتی که تکنولوژیکی در نحوه خرید ایجاد کرده‌اند، ظهور فروشگاه اینترنتی به عنوان رقیب جدی فروشگاه‌های فیزیکی خرده فروشی بوده است. فروشگاه اینترنتی توانست به زودی جای خود را در میان مصرف کنندگان و خریداران باز کند. اما آینده این دو رقیب به کجا خواهد رسید؟

برای پیش بینی آینده و شرایط رقابت فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی بهتر است هر کدام از آنها را بهتر بشناسیم.

تفاوت‌های فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی

در نگاه اول فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند: در هر دوی این فروشگاه‌ها یک مصرف کننده محصول مورد نظر خود را از یک کسب و کار خریداری می‌کند. اما تفاوت اصلی این دو نوع فروشگاه، محل انجام معامله و خرید و فروش است. همانطور که مشخص است، در فروشگاه اینترنتی تعامل بین خریدار و فروشنده بجای یک فروشگاه فیزیکی، در بستر اینترنت رخ می‌دهد.

در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها بین این دو نوع فروشگاه سردرگم هستند؛ از طرفی فروشگاه‌های اینترنتی روز به روز در حال افزایش هستند و خریداران از آنها استقبال می‌کنند، اما در طرف دیگر فروشگاه‌های فیزیکی هنوز طرفداران خود را دارند و فعالیت خود را ادامه می‌دهند. همین باعث شده است صاحبان کسب و کار نسبت به انتخاب نوع فروشگاه خود مردد باشند. اما پیش از اینکه درباره فروشگاه مناسب کسب و کار خود تصمیم بگیریم، باید دلایل انتخاب هر فروشگاه توسط خریداران را بدانیم.

دلایل انتخاب فروشگاه اینترنتی

هر چند احتمالا مهمترین دلیل انتخاب فروشگاه اینترنتی امکان مقایسه محصولات و خواندن نظر دیگر کاربران است، اما فروشگاه‌های اینترنتی مزایای دیگری نیز دارند:

  • فعالیت 24 ساعته در تمام روزهای هفته
  • پرداختن هزینه کمتر با مقایسه قیمت فروشندگان مختلف
  • عدم نیاز به مراجعه حضوری و نداشتن مشکلات حمل و نقل
  • صرفه جویی در وقت
  • راحتی و دسترسی بهتر
  • ارسال رایگان (در بعضی موارد)

دلایل انتخاب فروشگاه فیزیکی

اما با وجود تمام مزایای فروشگاه‌های اینترنتی، هنوز بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به فروشگاه‌های فیزیکی مراجعه کنند و محصولات خود را به صورت حضوری خریداری کنند. این انتخاب می‌تواند بخاطر دلایل زیر باشد:

  • قابلیت مشاهده و بررسی محصولات. این موضوع در باره محصولاتی مانند پوشاک، مبلمان و … بسیار اهمیت دارد.
  • در بسیاری اوقات، محصول در همان لحظه خرید به شما تحویل داده می‌شود و نیازی نیست برای ارسال محصول انتظار بکشید.
  • در فروشگاه‌های فیزیکی امکان صحبت مستقیم با فروشنده‌ها را دارید.
  • بعضی از اوقات برای ارسال محصولات خریداری شده از فروشگاه‌های اینترنتی باید هزینه جداگانه بپردازید.
  • در هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، امکان دریافت محصول معیوب بالاست و خریدار برای تعویض آن به زحمت خواهد افتاد.
  • بسیاری از مصرف کنندگان گشت و گذار در مراکز خرید را به عنوان یک سرگرمی دوست دارند.

همانطور که دیدیم، هر کدام از انواع فروشگاه‌ها مزایایی دارند و مصرف کنندگان به دلایلی آنها را انتخاب می‌کنند. پس برای موفقیت کسب و کار و افزایش فروش محصولاتمان کدام فروشگاه را باید انتخاب کنیم؟

فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه فیزیکی، کدام یک برای کسب و کار ما مناسب است؟

هدف نهایی هر کسب و کاری، افزایش فروش محصولات و رسیدن به میزان سود بیشتر است. برای دستیابی به این هدف، مدیران کسب و کار بدنبال این هستند که بهترین کانال فروش را انتخاب کنند؛ فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه فیزیکی.

اگر شما نیز به عنوان یک مدیر کسب و کار می‌خواهید یکی از این دو کانال فروش (فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی) را انتخاب کنید، باید بدانید بهترین راهکار افزایش فروش، ترکیبی از هر دوی این کانال‌های فروش است.

در واقع شما برای افزایش فروش، بهبود روابط با مشتریان و بالا بردن میزان سود کسب و کارتان، باید هم از فروشگاه فیزیکی و هم فروشگاه اینترنتی استفاده کنید. هر کدام از این انواع فروشگاه‌ها مشتریان و طرفداران خود را دارند و شما باید تلاش کنید تا تمام این مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل و وفادار کسب و کار خود تبدیل کنید. هدف اصلی کسب و کار شما باید این باشد که یک تجربه خرید آسان برای مشتریان ایجاد کنید تا هر کس از هر طریقی که دوست دارد (لپ تاپ، گوشی هوشمند و یا فروشگاه فیزیکی) محصول مورد نظر خود را خریداری کند.

هر چند شکی نیست که تکنولوژی‌های دیجیتال در آینده کسب وکارهای فروشگاهی و خرده فروشی نقش تعیین کننده‌ای دارند، اما این به معنی حذف فروشگاه‌های فیزیکی از آینده این صنعت نیست. بلکه کسب و کارهای فروشگاهی باید بتوانند با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، فروشگاه‌های فیزیکی خود را به گونه‌ای طراحی کنند که تجربه‌ای ماندگار برای مراجعه کنندگان بسازند و آنها را به مشتریانی وفادار تبدیل کنند.

در این راه استفاده از انواع نرم افزارهای فروشگاهی، نرم افزارهای حسابداری و نرم افزارهای باشگاه مشتریان به شما کمک می‌کنند تا تغییرات چشمگیری در مدیریت فروشگاه فیزیکی خود و نحوه تعامل با مشتریان ایجاد کرده و سود بدست آمده از کسب و کارتان را افزایش دهید.

5/5 ( 1 نظر )