Your browser does not support JavaScript! بهترین راه‌های افزایش فروش در کسب و کار فروشگاهی | های لاگ
بهترین راه‌های افزایش فروش در کسب و کار فروشگاهی

بهترین راه‌های افزایش فروش در کسب و کار فروشگاهی

سید مهدی طباطبایی | ۹۸/۰۳/۲۷

هر چند کسب و کارهای مختلف در ظاهر اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند، اما باید بپذریم که هدف نهایی تمامی کسب و کارها فروش و کسب درآمد است. پس بدین ترتیب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که مدیر یک کسب و کار با آن روبروست، افزایش فروش محصولات و خدماتش است.

اما از آن جایی که موفقیت کسب و کارهای فروشگاهی و خرده فروشی به بالا رفتن تراکنش‌های روزانه بستگی بسیاری دارد، افزایش فروش محصولات نیز برای این دسته از کسب و کارها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به عنوان مثال یک سوپرمارکت را در نظر بگیرید که تعداد زیادی محصول سفارش داده است. این کسب و کار برای این که از فاسد شدن محصولات جلوگیری کند و بتواند سرمایه اختصاص داده شده به خرید آن ها را بازگرداند، باید راهی برای افزایش فروش آن ها پیدا کند.

به همین دلیل ما در «های‌سافت» با بررسی تعدادی از موفق ترین کسب و کارهای فروشگاهی و همچنین نظرخواهی از اساتید مطرح بازاریابی، بهترین راه‌های افزایش فروش در کسب و کار فروشگاهی را بدست آورده‌ایم. پس اگر شما نیز بدنبال این هستید که فروش محصولات خود را افزایش دهید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

استخدام و توسعه کارکنان

کارکنان و فروشندگان شما در واقع افرادی هستند که عمل فروختن محصولات شما را انجام می‌دهند. پس اگر قصد دارید برای افزایش فروش محصولات خود کاری کنید، اول باید روی فروشندگان سرمایه گذاری کنید.

شما باید سعی کنید فروشندگانی را برای استخدام در فروشگاه خود انتخاب کنید که هوش بالایی داشته باشند، به شغل و کسب و کار شما علاقه مند باشند و درباره محصولات شما اطلاعات کافی داشته باشند. به طور کلی اگر فروشندگان نسبت به شما و محصولاتتان حس خوبی داشته باشند، این حس را به مشتریان نیز منتقل می‌کنند.

افزایش جذابیت بصری فروشگاه

بدون شک یکی از مهم ترین عوامل موفقیت کسب و کارهای فروشگاهی، طراحی دکوراسیون و زیبایی بصری فروشگاه است. مشتری هنگام ورود به فروشگاه شما، پیش از هر چیز ظاهر و زیبایی فروشگاه شما را برانداز می‌کند. بنابراین اگر نتوانید در همین لحظه ابتدایی نظر وی را جلب کنید، احتمالا در ادامه نیز موفق نخواهید بود.

مهمترین نکته در یک طراحی دکوراسیون زیبا برای افزایش فروش محصولات، ساده و کاربردی بودن آن است. باید کاری کنید که مشتری محصول مورد نیاز خود را به سادگی پیدا کند و دچار سردرگمی نشود.

سعی کنید مهمترین محصولات خود را جایی قرار دهید که بیشترین تاثیر را بر روی مشتری داشته باشد. محصولات ویژه شما باید در نقطه‌ای باشد که توجه تمامی مراجعین را به خود جلب کند.

علاوه بر این می‌توانید جایگاهی را در فروشگاه طراحی کنید که پیشنهادات ویژه و یا محصولات با تخفیف خود را در آن قرار دهید. بدین ترتیب می‌توانید انتخاب مشتری را به سمت محصولی که می‌خواهید هدایت کنید.

توجه به مناسبت‌ها

یکی از اقداماتی که می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی بر افزایش فروش محصولات شما داشته باشد، توجه به مناسبت‌های مختلف و استفاده از آن هاست. برای افزایش فروش محصولات باید تعدادی از مهم ترین مناسبت‌های هر فصل را انتخاب کنید و برای آن ها برنامه ریزی کنید.

اولین نکته‌ای که احتمالا به ذهن شما هم می‌رسد، برگزاری جشنواره‌های خرید و ارائه تخفیف بخاطر این مناسبت‌ها است. هر چند این تصمیم می‌تواند موثر باشد، اما بهتر است کمی از آن فراتر روید. یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید بر اساس مناسبت‌ها انجام دهید، تغییر دکوراسیون و ویترین فروشگاه شماست. از این طریق علاوه بر افزایش زیبای بصری (مورد قبل)، توجه مشتریان را بیشتر به فروشگاه خود جلب خواهید کرد.

کاهش زمان انتظار

شاید اصلی‌ترین آفتی که اغلب فروشگاه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مانع اصلی افزایش فروش آنهاست، زمان بالای منتظر ماندن مشتریان است. هیچ مشتری دوست ندارد زمان زیادی را برای دریافت مشاوره از شما معطل بماند و یا در صف طولانی خرید محصول قرار بگیرد.

پس باید تا جایی که ممکن است، زمان انتظار مشتریان را کاهش دهید. اولین راهکار برای کاهش زمان انتظار مشتریان، اضافه کردن کارکنان است. شما باید بتوانید تعداد مراجعین و مشتریان خود را پیش بینی کنید و بر اساس آن ها، تعداد کافی کارکنان را استخدام کنید.

همچنین بسیاری از اوقات مشتریان در صف انتظار صندوق معطل می‌مانند. نرم افزارهای صندوق فروشگاهی بهترین ابزاری هستند که می‌توانند فرآیند صندوق شما را تسریع کرده و از انتظار مشتریان جلوگیری کنند.

مدیریت موجودی محصولات

این نکته شاید بسیار بدیهی باشد، اما شما باید محصولی داشته باشید که بتوانید نسبت افزایش فروش آن اقدام کنید. پس داشتن تعداد صحیحی از محصولات در زمان صحیح، یکی از مواردی است که می‌تواند افزایش فروش محصولات شما را تضمین کند.

به عنوان مدیر یک کسب و کار فروشگاهی باید همیشه آمار دقیقی از موجودی محصولات خود در انبار داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز، نسبت به سفارش مجدد آنها اقدام کنید. بهترین ابزاری که به شما در مدیریت موجودی محصولات انبار کمک می‌کند، نرم افزارهای انبارداری هستند.

فروش اینترنتی

 امروزه استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های مشتریان تبدیل شده است. بنابراین شما می‌توانید با سرمایه گذاری صحیح و استفاده درست از پتانسیل‌های این تکنولوژی‌های روز، به افزایش فروش محصولات خود کمک قابل توجهی کنید.

اولین راه برای افزایش فروش با استفاده از اینترنت، راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و آغاز فروش آنلاین محصولاتتان است. علاوه بر آن می‌توانید با اتخاذ یک استراتژی صحیح در رسانه‌های اجتماعی، تعامل بیشتری با مخاطبان خود برقرار کنید.

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو، تمامی کسب و کارها به دنبال راهی هستند که بتوانند با افزایش فروش محصولات و خدمات خود، درآمد خود را نیز افزایش دهند. در واقع افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد، تنها چیزی است که می‌تواند دوام و بقای یک کسب و کار را تضمین کند. کسب و کارهای فروشگاهی نیز از این قانون مستثنی نیستند و حتی بدلیل شرایط خاص این صنعت، نیاز بیشتری به کشف راه‌های افزایش فروش دارند.

5/5 ( 2 نظر )