Your browser does not support JavaScript! با حسابداری فروشگاهی بیشتر آشنا شوید | های لاگ | نرم افزار حسابداری
با حسابداری فروشگاهی بیشتر آشنا شوید

با حسابداری فروشگاهی بیشتر آشنا شوید

سید مهدی طباطبایی | ۹۸/۰۳/۰۹

امروزه فروشگاه‌ها به یکی از بزرگترین حوزه‌های کسب و کار تبدیل شده‌اند. هر چند فروشگاه‌ها اغلب کسب و کارهایی با اندازه کوچک هستند، اما سهم بزرگی از گردش‌های مالی را به خود اختصاص می‌دهند. اما با این وجود، مشکلات متعددی سر راه فروشگاه‌ها قرار دارد که شاید حسابداری اصلی‌ترین آنها باشد. اما راهکار عبور از این مشکل، نوعی از حسابداری است که به نام حسابداری فروشگاهی شناخته می‌شود.

هر چند کلیات حسابداری در تمام زمینه‌ها یکسان است، اما فروشگاه‌ها و کسب و کارهای خرده فروشی نیز مانند هر صنعت دیگری، مسائل مختص به خود را دارند. به همین دلیل حسابداری فروشگاهی با استفاده از متدهای خاصی قصد دارد نیازهای حسابداری فروشگاه‌ها را برطرف کند.

اگر شما نیز دوست دارید با استفاده از حسابداری فروشگاهی مسائل مالی کسب و کارتان را مدیریت کنید، تا انتهای این مقاله از وبلاگ «های‌سافت» با ما همراه باشید.

حسابداری فروشگاهی چیست؟

چالش اصلی حسابداری فروشگاه‌ها، نظارت و محاسبه میزان موجودی انبار کسب و کارهاست. بنابراین حسابداری فروشگاهی یا حسابداری خرده فروشی (Retail Accounting) یک روش حسابداری است که بیشتر بر تکنیک‌های محاسبه ارزش موجودی تمرکز دارد.

تمامی کسب و کارها باید نظارت دقیقی بر میزان سرمایه و موجودی محصولات خود داشته باشند. اما در کسب و کارهای فروشگاهی که نرخ روزانه تراکنش‌ها و نوسانات موجودی انبار بالاست، اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود.

کسب و کارهای خرده فروشی باید بتوانند علاوه بر نظارت بر میزان موجودی انبار، هزینه آنها را نیز تحت نظر داشته باشند. به همین دلیل حسابداری فروشگاهی اهمیت بیشتری در بین اینگونه کسب و کارها پیدا خواهد کرد.

تاثیر موجودی انبار بر سود کسب و کار

هدف نهایی فعالیت فروشگاه شما، مانند هر کسب و کار دیگری، کسب سود است. اما تا هنگامی که نتوانید محصولات موجود در انبار خود را به فروش برسانید، هیچ سودی دریافت نکرده‌اید بلکه محصولات تنها سرمایه شما به حساب می‌آیند.

با در نظر گرفتن همین موضوع، خواهید فهمید که هزینه انجام شده برای خرید محصولات موجود در انبار تاثیر بسیار مهمی در میزان سود فروشگاه شما دارد.

یکی از بهترین راه‌های افزایش سودآوری فروشگاه، تغییر میزان حاشیه سود ناخالص (Gross Profit Margin) کسب و کار شماست. اما برای تغییر حاشیه سود ناخالص، باید از هزینه موجودی انبار اطلاع داشته باشید. اینجاست که مجددا اهمیت حسابداری فروشگاهی را درک خواهید کرد.

روش‌های محاسبه ارزش (هزینه) موجودی انبار در حسابداری فروشگاهی

به طور کلی در حسابداری فروشگاهی می‌توان از 5 روش مختلف برای محاسبه ارزش محصولات موجود در انبار استفاده کرد. هر چند هیچکدام از این روش‌ها اشتباه نیستند، اما با توجه به نوع کسب و کار می‌توان بهترین روش برای محاسبه هزینه موجودی انبار را انتخاب کرد.

روش شناسایی ویژه (Specific Identification)

در این روش از حسابداری فروشگاهی، هزینه هر محصول به طور جداگانه محاسبه می‌گردد. در روش شناسایی ویژه، با استفاده از بارکد یا یک ویژگی خاص محصولات را از یکدیگر متمایز می‌کنند. البته از این روش بیشتر برای محاسبه قیمت محصولات گرانقیمت مانند خودرو و جواهرات استفاده می‌شود.

معمولا کسب و کارهایی از روش شناسایی ویژه استفاده می‌کنند که تنوع و تعداد محصولات موجود در انبار فروشگاه کم باشد. پس اگر موجودی انبار شما به گونه‌ای است که تعداد محصولاتتان قابل شمارش است و یا می‌توانید به خوبی آنها را از یکدیگر متمایز کنید، روش شناسایی ویژه مناسب حسابداری فروشگاهی شماست.

روش اولین صادره از اولین وارده (First In, First Out)

در این روش تصور می‌شود که اولین محصولی که وارد انبار فروشگاه شما می‌شود، پیش از بقیه نیز به فروش می‌رسد. این روش محاسبه ارزش موجودی کالاهای موجود در انبار، بیشتر برای محصولات فاسد شدنی مناسب است. بنابراین اگر شما صاحب رستوران و یا کافه هستید، این روش برای شما بسیار مناسب است.

در روش اولین صادره از اولین وارده، ارزش موجودی باقی مانده در انتهای دوره با قیمت آخرین خرید محصولات محاسبه می‌گردد.

روش اولین صادره از آخرین وارده (Last In, First Out)

روش اولین صادره از آخرین وارده (LIFO) دقیقا برعکس روش قبل (FIFO) است. در این روش فرض بر این است که آخرین محصول وارد شده به انبار، اولین محصولی است که به فروش خواهد رسید.

این روش برای محصولاتی مناسب است که قابل تمایز از یکدیگر نیستند و زمان فروش آنها تغییری در محصول تغییری ایجاد نخواهد کرد. به عنوان مثال فروشندگان مصالح ساختمانی که محصولات خود را در حجم بالا به فروش می‌رسانند، می‌توانند از این روش حسابداری فروشگاهی استفاده کنند.

روش میانگین موزون (Weighted Average)

روش میانگین موزون معمولا زمانی به کار گرفته می‌شود که نمی‌توان زمان خرید محصولات را مشخص کرد. به عنوان مثال ممکن است شما تعدادی از محصولات را 10 هزار تومان و تعدادی دیگر را 12 هزار تومان خریده باشید. اما در حال حاضر نمی‌توانید تشخیص دهید که کدام محصولات 10 هزار تومانی و کدام 12 هزار تومانی هستند.

پس بهترین کار این است که میانگین موزون قیمت محصولات را محاسبه کنید.

روش خرده فروشی (Retail Method)

اما آخرین روش حسابداری فروشگاهی که می‌توان برای ارزشگذاری موجودی استفاده کرد، روش خرده فروشی است. 4 روش قبلی بر قیمت خرید محصولات اشاره داشتند، در حالیکه نحوه محاسبه ارزش در روش خرده فروشی کاملا متفاوت است.

در این روش، کسب و کار باید سود را از قیمت فروش محصول کم کند تا ارزش تقریبی محصولات انبار شده بدست آید.

موجودی انبار یکی از با ارزشترین سرمایه‌های هر کسب و کار فروشگاهی است. دانستن ارزش موجودی انبار برای محاسبه سود و زیان کسب و کار حیاتی است و سود و زیان نیز تعیین کننده میزان موفقیت شما در مدیریت فروشگاه خواهد بود. از آنجایی که کسب و کارهای فروشگاهی ویژگی‌های خاصی دارند، برای انجام امور حسابداری آنها نیز باید از حسابداری فروشگاهی استفاده کرد.

5/5 ( 1 نظر )