Your browser does not support JavaScript! بازاریابی خرده فروشی چیست؟ | های لاگ
بازاریابی خرده فروشی چیست؟

بازاریابی خرده فروشی چیست؟

سید مهدی طباطبایی | ۹۸/۰۳/۰۵

شاید در گذشته‌ای نه چندان دور بازاریابی مفهومی بود که تنها در شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ مصداق داشت. اما امروزه بازاریابی به علمی تبدیل شده است که در تمامی کسب و کارها با هر اندازه‌ای کاربرد دارد. به همین ترتیب مفهومی به نام بازاریابی خرده فروشی (Retail Marketing) پدید آمد که به کاربرد بازاریابی در کسب و کارهای خرده فروشی و فروشگاهی اختصاص دارد.

با افزایش رقابت کسب و کارها و پیچیده‌تر شدن بازارها، روش‌های سنتی دیگر جوابگو نخواهند بود و فروشگاه‌ها برای بقا و رسیدن به موفقیت باید از بازاریابی استفاده کنند. به همین دلیل در این مقاله از وبلاگ “های‌سافت” به بررسی بازاریابی خرده فروشی و اهمیت آن در کسب و کارهای فروشگاهی پرداخته‌ایم.

بازاریابی خرده فروشی چیست؟

بازاریابی خرده فروشی مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که یک کسب و کار فروشگاهی برای افزایش آگاهی و فروش خود استفاده می‌کند. کسب و کار فروشگاهی تفاوت‌های عمده‌ای با دیگر انواع کسب و کارها دارد. به طور کلی در خرده فروشی شما محصولات و خدمات تکمیل شده را در تعداد کم به مصرف کنندگان و مشتریان نهایی (End Users) می‌فروشید و این معاملات معمولا در یک مکان ثابت (فروشگاه شما) انجام می‌گیرد.

با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها، می‌توان گفت که بازاریابی خرده فروشی نیز با دیگر انواع بازاریابی تفاوت‌های قابل توجهی دارد. در این نوع از بازاریابی باید از استراتژی‌ها و تکنیک‌های خاصی استفاده کنید که بتواند اثر لازم را بر مخاطب داشته باشد.

اما با این وجود، در بازاریابی خرده فروشی نیز از 4 عامل آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) برای تعریف مفاهیم استفاده می‌گردد

محصول (Product) در بازاریابی خرده فروشی

اساس تعریف بازاریابی خرده فروشی محصول است. به طور کلی محصولات یک کسب و کار خرده فروشی به دو دسته محصولات سخت یا بادوام و محصولات نرم یا مصرفی تقسیم می‌شوند. محصولات سخت (عمر بیشتر از 3 سال) شامل لوازم خانگی، مبلمان، لوازم الکتریکی، وسایل ورزشی و … می‌شوند. در حالیکه محصولاتی مانند لباس و پوشاک، لوازم آرایشی، مواد غذایی و … در دسته محصولات مصرفی (عمر کمتر از سه سال) قرار می‌گیرند.

اما بسیاری از مواقع یک کسب و کار انواع مختلفی از محصولات و خدمات را به فروش می‌رسانند که می‌تواند در هر دو گروه محصولات قرار گیرند.

در واقع پیش از هر چیز باید محصولات خود را به خوبی شناسایی کنید تا با توجه به آنها گام‌های بعدی را برنامه ریزی کنید.

مکان (Place) در بازاریابی خرده فروشی

مکان انجام معاملات نیز تاثیر بسیار زیادی بر فرآیندها و مراحل بازاریابی خرده فروشی دارد. هر چند اغلب کسب و کارهای خرده فروشی در فروشگاه‌های کوچک و با مدیریت مستقیم مالک کسب و کار به فعالیت می‌پردازند، اما کسب و کارهای خرده فروشی می‌توانند تنوع بیشتری داشته باشند. فروشگاه آنلاین، فروش تلفنی و ویزیتوری از دیگر روش‌های خرده فروشی هستند.

برای اینکه بتوانید فرآیندهای بازاریابی را به خوبی برنامه ریزی و اجرا کنید، باید ویژگی‌های مکان کسب و کار خود و انتظاراتی که مشتریان از چنین فروشگاهی دارند را به خوبی درک کنید.

قیمت (Price) در بازاریابی خرده فروشی

اما یکی از اصلی ترین جنبه‌های استراتژی بازاریابی خرده فروشی، مانند تمام انواع بازاریابی، قیمت است. در واقع این قیمت محصولات است که روش‌های بازاریابی، بازار هدف، محل فروشگاه و دیگر اجزای استراتژی را تعیین خواهد کرد.

معمولا در کسب و کارهای خرده فروشی قیمت گذاری به نحوی انجام می‌گیرد که بتواند قیمت خرید محصول و دیگر هزینه‌ها را پوشش دهد و در نهایت سودی نیز در پی داشته باشد.

کسب و کارهای خرده فروشی می‌توانند یکی از چهار روش قیمت گذاری زیر را اتخاذ کنند:

قیمت گذاری حداقلی: در این روش فروشگاه با در نظر گرفتن حاشیه سود کم، سعی می‌کند کمترین قیمت ممکن را برای محصولات خود تعیین کند.

قیمت گذاری کاهشی: کسب و کار خرده فروشی ابتدا بالاترین قیمت ممکن را انتخاب می‌کند و سپس با کاهش محبوبیت محصول، قیمت آن را نیز کاهش می‌دهد.

قیمت گذاری رقابتی: در قیمت گذاری رقابتی کسب و کار قیمت محصول را با توجه به قیمتی که رقبا برای محصول مشابه انتخاب کرده‌اند تعیین می‌کند و سعی دارد قیمتی کمتر از آنها اعلام کند.

قیمت گذاری روان شناختی: احتمالا بارها دیده‌اید که یک کسب و کار از قیمت‌های غیررند برای محصولاتش استفاده کرده است (مثلا 59900 تومان). این شیوه سعی دارد این ذهنیت را برای مخاطب ایجاد کند که قیمت محصولات پایین است زیرا ذهن مخاطب معمولا به عدد پایینتر گرایش دارد.

ترفیع (Promotion) در بازاریابی خرده فروشی

بدلیل رقابت بالا و بازارهای پویا، ترفیع نقش مهمی در بازاریابی خرده فروشی کسب و کارهای فروشگاهی دارد. به همین دلیل است که بخش زیادی از تبلیغاتی که روزانه مشاهده می‌کنید مربوط به محصولات خرده فروشی مانند مواد غذایی، لوازم خانگی و …. است.

در حال حاضر کسب و کارهای خرده فروشی برای تبلیغات محصولات خود هم از شیوه‌های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و چاپی استفاده می‌کنند و هم به تبلیغات مدرن مانند تبلیغات اینترنتی روی آورده‌اند.

انتخاب نوع و کانال‌های تبلیغاتی به عوامل متعددی مانند فضای رقابتی، مخاطبان، حاشیه سود و بودجه بستگی دارد. اما در نهایت این میزان فروش شماست که میزان موفقیت اقدامات بازاریابی خرده فروشی و اقدامات تبلیغاتی شما را تعیین می‌کند.

از آنجایی که کسب و کارهای خرده فروشی معمولاً کوچک هستند و بودجه اندکی برای تبلیغات در اختیار دارند، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند فرصت مناسبی برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی با هزینه کم را برای آنها فراهم کنند.

در حال حاضر با تنوع محصولات و افزایش تعداد فروشگاه‌ها، رقابت بین کسب و کارهای فروشگاهی به شدت افزایش یافته است. در این شرایط جذب و نگهداری مشتریان بیش از گذشته اهمیت دارد و کسب و کارهای خرده فروشی باید بتوانند فعالیت‌های خود را بهینه کنند. به همین دلیل اهمیت بازاریابی خرده فروشی برای موفقیت فروشگاه‌ها هر روز در حال افزایش است.

5/5 ( 3 نظر )