Your browser does not support JavaScript! اهمیت رو به رشد نرم افزار و فن آوری در صنعت خرده فروشی | های لاگ
اهمیت رو به رشد نرم افزار و فن آوری در صنعت خرده فروشی

اهمیت رو به رشد نرم افزار و فن آوری در صنعت خرده فروشی

مسعود احمدزاده | ۹۸/۰۲/۲۲

فناوری و نرم افزار جایگاه ارزشمندی در صنعت خرده فروشی دارند. آنها عناصر محوری هستند تا بتوانند با تقاضاهای مصرف کننده دیجیتال مطابقت داشته باشند. مهم است که کسب و کارتان را ارزیابی کرده و فن آوری و نرم افزار را به کار ببندید تا فروشگاه خرده فروشی خود را برای رشد و موفقیت آماده کنید. فناوری قطعاً در دهه گذشته در صنعت خرده فروشی بسیار تاثیر گذار بوده است، اکنون مصرف کنندگان بیشتر تمایل دارند از تلفن هوشمند خود برای جستجو و خرید محصولات بصورت آنلاین، به جای رفتن به فروشگاه خرده فروشی، استفاده کنند. با این حال، فروشگاه خرده فروشی سنتی (آفلاین) هنوز هم اولویت بالایی دارد و مهم است که با پیشرفت‌های فناوری در این صنعت، خود را بروز نگه دارند.

برای درک بهتر این تغییرات و تاثیر آن در کسب و کارهای خرده فروشی با این مقاله از ‌“های‌لاگ” همراه باشید.

تغییر الگوهای رفتاری مشتریان عصر دیجیتال

در بررسی صورت گرفته توسط  TimeTrade، پانزده درصد از مصرف کنندگان قبل از خرید کالا، بررسی و جستجوهایشان را بصورت آنلاین انجام می‌دهند اما نهایتا خریدشان را از فروشگاه آفلاین انجام می‌دهند.

خرده فروشان در هنگام برنامه ریزی استراتژی‌های بازاریابی، باید این آمارها را در ذهن داشته باشند. انتظارات مصرف کنندگان به طرز چشمگیری تغییر کرده است و روز به روز به دانش مصرف کنندگان افزوده می‌شود و انتظار دارند فروشگاه‌های سنتی هم نیازهایشان را برآورده کنند. علاوه بر داشتن یک کانال آنلاین برای کسب و کار خرده فروشی خود، مهم است که فروشگاه سنتی خود را با فناوری‌های نوین حفظ کنید. با رشد روز افزون فروشگاه‌های آنلاین، فروشگاه‌های آفلاین می‌بایست با ارائه خدمات متمایز و برجسته برای حصول اطمینان از اینکه فروش آفلاین قربانی فروش آنلاین نشود، تلاش کنند.

مشتریان دارای گزینه‌های بی حد و حصر هستند، که باعث افزایش سطح رقابت بین فروشگاه‌ها شده است. در تلاش برای درک تقاضا و ارائه بر این اساس، خرده فروشان به نرم افزاری نیاز دارند که قادر به پردازش، آنالیز و قابلیتهایی بیشتر از صِرفاً انجام تراکنش فروش باشد. امروزه خرده فروشان علاقه مند به راه حل‌های جامع هستند که هر جنبه ای از کسب و کار خود، از سفارش محصولات گرفته تا پیش بینی عادت‌های خرید مشتریان را بتوانند مدیریت و رصد کنند.

مشتریان دیگر نمی‌خواهند ساعت‌ها در فروشگاه‌ها وقت صرف کنند. در عوض، آنها یک رویکرد سریع و کارآمد را برای پروسه خرید می‌خواهند، هم در داخل فروشگاه و هم بصورت آنلاین.

وب سایت، حضور در رسانه‌های اجتماعی و خرید آنلاین

مهم نیست که کسب و کار خرده فروشی چقدر بزرگ است، حضور در رسانه‌های اجتماعی و داشتن وب سایت می‌تواند یک ابزار بسیار قدرتمند در این دوره دیجیتال باشد. این یک فضای منحصر به فرد است که بتوانید کسب و کار خود را ارتقا بخشید، داستان خود را به اشتراک بگذارید، محصولات خود را به فروش برسانید، و دلیل اینکه چرا مشتریان می‌بایست از کسب و کار خرده فروشی شما خرید کنند را به آنها اعلام کنید. این یک راه عالی برای هرگونه تبلیغ برای فروش و ارائه خدمات به عموم مردم در اینترنت به شمار می‌رود. مصرف کنندگان سریعتر به بررسی وب سایت و صفحه رسانه‌های اجتماعی می‌پردازند تا اینکه به فروشگاه‌ها مراجعه کنند. می‌بایست همگام با نیازهای مشتری بود یا اینکه در بازار عقب نشینی کرد. برای رفتن به یک مرحله بیشتر، اجازه بدهید مشتریان بتوانند بصورت آنلاین کالاهای شما را خریداری کنند، با این وجود، هر گونه فرصت فروش که ممکن است بوجود آید را از دست نمی‌دهید.

نقش نرم افزار

نرم افزار خرده فروشی شما باید قادر باشد به طور خودکار هر کانال فروش (آنلاین و فیزیکی) را با اطلاعاتی در خصوص موجودی در دسترس کالاها به روزرسانی کند. این امر به ویژه اگر شما مدیریت همزمان فروشگاه‌های فیزیکی و مجازی را داشته باشید بسیار حائز اهمیت است.

نرم افزار سیستم حسابداری

نرم افزار سیستم حسابداری

حسابداری دقیق خرده فروشی بسیار مهم است و کاهش خطاهای انسانی موجب صرفه جویی در زمان و پول می‌شود. یک نرم افزار یکپارچه که ترکیبی از فروش، خرید و مدیریت موجودی با ویژگی‌های حسابداری را داشته باشد، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.  

نکته حائز اهمیت این است که خرده فروشان پیش از انتخاب یک نرم افزار می‌بایست به این نکته توجه کنند که صرفا ثبت سند حسابداری برای یک خرده فروش کافی نیست. خرده فروشان فعالیت‌های متفاوت و متعددی از جمله مدیریت فروش، خرید از تامین‌کنندگان، انبارداری، کنترل عملیات چک، کنترل حساب‌های بانکی، محاسبه دستمزد کارمندان و… دارند که در نهایت تمامی این اطلاعات تبدیل به موجودی‌‌های مالی خرده فروش می‌شود.

یک نرم افزار یکپارچه می‌بایست با استفاده از این موجودی‌های مالی قادر به محاسبه سود ناخالص بصورت بلادرنگ باشد با اینکار مسیر پیش روی خرده فروشان مسیری روشن و قابل اطمینان تر خواهد بود. 

نویسنده: محمد قنبری

5/5 ( 4 نظر )